FacebookTwitterLinkedIn

Reageert of crasht de Finder niet? Hier is hoe het te repareren

8 manieren om de Finder te repareren als hij niet reageert

De Finder is een cruciaal onderdeel van macOS, en het kan frustrerend zijn als hij niet meer reageert en je werkstroom verstoort. Er zijn verschillende redenen waarom de Finder kan stoppen met reageren. Een van de redenen is wanneer Finder-configuraties beschadigd raken, waardoor het mogelijk niet meer reageert.

8 manieren om de zoekfunctie te repareren als deze niet reageert

De Finder kan ook niet meer reageren als er weinig opslagruimte op je Mac is. Een andere reden kan zijn als de systeemvoorkeuren op je Mac beschadigd raken, waardoor de Finder niet goed werkt. Soms kan een fout in het gebruikersprofiel dat wordt gebruikt om in te loggen op de Mac ervoor zorgen dat de Finder niet reageert. Plug-ins van derden kunnen ook de oorzaak zijn van dit probleem.

Je hoeft je geen zorgen te maken, want deze problemen zijn eenvoudig op te lossen. Hieronder vind je de oplossingen met stap voor stap uitleg.

Video over 8 manieren om de Finder te repareren als hij niet reageert

Inhoudsopgave:

Finder opnieuw starten

Het eerste wat je moet doen als de Finder niet reageert, is afsluiten en opnieuw opstarten.

1. Ga naar de bovenste menubalk en klik op het Apple logo.
2. Klik vervolgens op "Force Quit Finder".

geforceerd stoppen met zoeken

3. Selecteer in de lijst met applicaties "Finder".
4. Klik op "Relaunch" en vervolgens weer op "Relaunch".

herlancering vinder

[Terug naar de inhoudsopgave]

Finder geforceerd afsluiten vanuit Activiteitenmonitor

Als het opnieuw starten van Finder via de menubalk niet heeft geholpen, zou het geforceerd afsluiten via de app Activiteitenmonitor moeten werken.

1. Ga naar je Launchpad.
2. Zoek Activity Monitor en open het.

open activiteitenmonitor

3. Zoek en klik op "Finder".
4. Klik op de "X" in de rechterbovenhoek van het venster Activiteitenmonitor.

geforceerd afsluiten finder activiteitenmonitor

5. Klik vervolgens op de knop "Force Quit".

[Terug naar de inhoudsopgave]

Afmelden en weer aanmelden bij de Mac

Als de Finder nog steeds niet goed werkt, log dan uit en vervolgens weer in op je Mac. Hierdoor worden alle lopende processen gestopt en opnieuw gestart wanneer je weer inlogt.

1. Ga naar de bovenste menubalk en klik op het Apple logo.
2. Klik op "Log Out".

log out mac

3. Voer uw Mac-wachtwoord in en log opnieuw in.

[Terug naar de inhoudsopgave]

Uw Mac uitschakelen

Door je Mac uit te schakelen, verwijder je tijdelijke configuraties die beschadigd zijn geraakt en problemen veroorzaken met de Finder.

1. Ga naar de bovenste menubalk en klik op het Apple logo.
2. Klik op "Log Out".

log out mac

3. Sluit je Mac af.

shut down mac

4. Koppel de voedingskabel en alle randapparatuur los.
5. Wacht ongeveer 4-5 minuten.
6. Zet uw Mac aan en log in bij uw gebruiker.

[Terug naar de inhoudsopgave]

Finder beschadigde bestanden verwijderen

Er is een kans dat het Finder .plist bestand corrupt is, en dat het verwijderd moet worden. Je kunt corrupte bestanden verwijderen met de Terminal app.

1. Ga naar je Launchpad.
2. Zoek de Terminal en open deze.

open terminal

3. Typ de volgende regel: rm ~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist
4. Druk op "Enter".

terminal command

5. Herstart Mac.

[Terug naar de inhoudsopgave]

Opslagruimte leegmaken

Te weinig opslagruimte op je Mac kan ervoor zorgen dat de Finder niet meer reageert, omdat dit invloed heeft op de functies van apps en functies. Zorg ervoor dat je minstens 5 GB vrije opslagruimte hebt. Verwijder onnodige bestanden en inhoud om je opslagruimte te beheren. Zet foto's en video's over naar een externe harde schijf. Verwijder bestanden die je niet nodig hebt en films die je hebt bekeken. Vergeet niet om de prullenbak leeg te maken.

De meest efficiënte manier om schijfruimte vrij te maken is door Combo Cleaner te gebruiken. Deze software verwijdert snel en eenvoudig onnodige bestanden. Je hoeft niet handmatig op je Mac te zoeken naar dubbele bestanden en troep die je hebt verzameld, want CC doet het allemaal voor je. Het schoont ook je browsegeschiedenis, cookies en cache op.

Hier vind je een meer gedetailleerd artikel over hoe je je opslagruimte leegmaakt.

[Terug naar de inhoudsopgave]

Verdachte toepassingen van derden verwijderen

Plug-ins van derden kunnen soms conflicteren met het systeem en problemen veroorzaken met de Finder. Omdat de configuraties van elke gebruiker anders zijn, moet je zelf op zoek gaan naar conflicterende plugins. Als het probleem zich onlangs heeft voorgedaan, betekent dit dat een recente toepassing het probleem kan veroorzaken.

1. Open Finder en ga naar de map "Applications".
2. Selecteer in de functie "View" de optie "List".

open sollicitaties

3. Selecteer degene waarvan je denkt dat deze problemen veroorzaakt en verwijder deze.
4. Start je Mac opnieuw op en start de Finder opnieuw.

[Terug naar de inhoudsopgave]

Fabrieksinstellingen herstellen

Als geen van de bovenstaande oplossingen heeft geholpen, is er waarschijnlijk een probleem met de interne bestanden/mappen waar we geen toegang toe hebben. De fabrieksinstellingen van je Mac herstellen is de enige manier om de Finder weer werkend te krijgen.

Zorg ervoor dat je een back-up maakt van alle belangrijke bestanden voordat je de onderstaande stappen uitvoert, want alles wordt gewist.

1. Ga naar de bovenste menubalk en klik op het Apple logo.
2. Klik op "Restart".
3. Wanneer de Mac weer aangaat, houdt u tegelijkertijd de Command + R toets ingedrukt totdat u het Apple logo ziet.
4. Selecteer "Disk Utility" en klik op "Continue".

disk utility

5. Selecteer de opstartschijf "Macintosh HD".
6. Klik op "Erase".

wissen hard disk data

7. Kies "Mac OS Extended (Journaled)" of "APFS" als indeling.
8. Klik opnieuw op "Erase".

selecteer format apfs

8. Sluit "Disk Utility" af en klik in hetzelfde menu op "Reinstall macOS".

opnieuw installeren macos

9. Volg de installatiestappen en laat de procedure doorgaan tot je de Setup Assistant ziet verschijnen.
10. Houd tegelijkertijd de Command + Q toets ingedrukt om je Mac af te sluiten.

[Terug naar boven]

▼ Toon discussie

Over de auteur:

Karolina Peistariene

Auteur van how-to gidsen voor Mac-gebruikers. Verantwoordelijk voor het verzamelen, analyseren en presenteren van artikelen met probleemoplossende oplossingen voor macOS-problemen. Jarenlange macOS-ervaring in combinatie met grondige onderzoeks- en analysevaardigheden helpen Karolina om lezers te voorzien van werkende en nuttige oplossingen en om verschillende functies die Mac te bieden heeft te introduceren. Neem contact op met Karolina Peistariene.

Onze gidsen voor het verwijderen van malware zijn gratis. Echter, als u ons wilt steunen kunt u ons een donatie sturen.

Over ons

PCrisk is een cyberbeveiligingsportaal dat internetgebruikers informeert over de nieuwste digitale bedreigingen. Onze inhoud wordt verstrekt door beveiligingsexperts en professionele malware onderzoekers. Lees meer over ons.

Dit artikel in een andere taal lezen
Verwijderen van virussen en malware

Deze pagina bevat informatie over hoe besmetting met malware en virussen te voorkomen.

Verwijderen van malware